Podręczniki

"Księga i Krew"

tekst archiwalny - 6 kwietnia 2008
„Księga i Krew” to drugi po „Mieczu i Pięści” wydany przez ISĘ classbook do trzeciej edycji systemu „Dungeons & Dragons”. Po bardzo dobrym podręczniku opisującym wojowników i mnichów, miała przyjść kolej na równie dopracowany przewodnik po czarodziejach i zaklinaczach. Tymczasem „Księga i Krew” prezentuje się raczej przeciętnie...

Po krótkim wprowadzeniu przedstawiającym postacie magów, trafiamy na pierwszy rozdział jako taki. Nosi nazwę „Wiedza tajemna”, choć ma niewiele wspólnego z mrocznymi naukami. Stanowi raczej rozszerzenie wstępu do podręcznika. Zajęto się więc powierzchownie kwestiami takimi, jak dobór chowańca, atutów oraz czarów. Autorzy radzą graczom, jakie czary należy wybierać w poszczególnych stadiach gry. Rady te są dość sensowne, choć gdyby każdy gracz prowadzący czarodzieja miał kierować się wyłącznie nimi, to powstawaliby sami młodzi Elminsterzy. Sprawa ma się zresztą całkiem podobnie z podrozdziałem „Wybór magicznych przedmiotów”.

++

Na kolejnych kartkach nieco dokładniej opisano chowańców. Poruszono dość standardowe problemy, do jakich należą między innymi: sposób pozyskania chowańca, wykorzystanie go w walce oraz co robić w przypadku jego śmierci. Prócz tego, zaproponowano garść magicznych stworzeń, które doskonale nadają się na czarodziejskich pupilków. Dalej zamieszczono parę uwag odnośnie wykorzystywania magicznych umiejętności, a także zaprezentowano rolę czarodziejów i zaklinaczy w świecie gry. Informacje te czyta się całkiem przyjemnie, jednak nie są one niczym odkrywczym. Każdy logicznie myślący gracz doszedłby do podobnych wniosków, co autorzy podręcznika, jeśli tylko zastanowiłby się parę chwil nad odgrywanym przez siebie bohaterem.

W kolejnym podrozdziale pierwszej części podręcznika zajęto się organizacjami zrzeszającymi zaklinaczy oraz czarodziejów. Jak to zwykle bywa, niektóre z nich okazały się interesujące, inne wręcz przeciwnie, głównie dlatego, że zostały zbyt krótko opisane. Rozdział pierwszy kończy się szczegółowym opisem siedziby magów zwanej „Pustką”. Prawdę powiedziawszy, nie przydał mi się on zupełnie do niczego.

Drugi rozdział podręcznika nosi nazwę „Atuty” i jak wskazuje sama nazwa, znalazły się w nim nowe atuty, zaprojektowane z myślą o zaklinaczach i czarodziejach. Łącznie jest ich dwadzieścia cztery i muszę przyznać, że są dość dobrze przemyślane. Większość z nich to całkiem przydatne sztuczki, dzięki którym postać naszego maga zyskuje ciekawe, a przede wszystkim bardzo praktyczne, możliwości. Ogólnie rzecz biorąc, szereg nowych atutów to jedna z mocniejszych stron „Księgi i Krwi”.

Rozdział trzeci przedstawia się bardzo interesująco. Znajdują się w nim nowe klasy prestiżowe, które po spełnieniu odpowiednich wymagań, możemy nałożyć na naszych magicznych bohaterów. Szablonów jest dokładnie piętnaście i sprawa z nimi wygląda podobnie, jak w przypadku organizacji. Niektóre z nich są więc bardzo dobrze zaprojektowane i aż proszą się, by nimi zagrać, inne natomiast z racji niezbyt dokładnego opisu okazują się mniej interesujące. Do tej pierwszej grupy należą między innymi Pan Szarosinych oraz Tkacz Losu. W drugiej umiejscowiłbym na przykład Akolitę Skóry lub Zaklinacza Świec. Nowe klasy prestiżowe są więc dość nierówne, lecz biorąc pod uwagę wszystkie piętnaście zawartych w podręczniku szablonów, ogólne wrażenie pozostaje raczej pozytywne.
Następną część podręcznika poświęcono magicznym przedmiotom. Rozdział ten jest bardzo krótki, mieści się bowiem na ledwie ośmiu stronach. Także i jego treść przedstawia się raczej mizernie. Poza wskazówkami, dotyczącymi tworzenia golema, nie znalazłem w nim nic, co by mnie zainteresowało.

Ostatni rozdział, którego nie mogło zabraknąć w podręczniku przedstawiającym czarodziejów i zaklinaczy, to „Czary”. Jak łatwo się domyślić, poza paroma drobnymi wskazówkami odnośnie magicznych sztuczek oraz tworzenia nowych zaklęć, przedstawia on szereg nowych czarów zaprojektowanych przez autorów książki. Łącznie mamy tu pięćdziesiąt cztery zaklęcia o różnym stopniu przydatności. Znalazło się jednak miejsce na kilka naprawdę ciekawych perełek, jak na przykład „Ukrycie Życia” czy „Śmierć nieumarłym”.

O jakości wydania wypadałoby napisać wiele chłodnych słów. Z zewnątrz „Księga i Krew” nie różni się niczym od „Miecza i Pięści”. Identyczny layout, ta sama liczba stron, podobna okładka i czcionka. Jednak podczas lektury natknąłem się na dość dużą liczbę literówek. Zbyt dużą, jeśli brać pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z niespełna stustronicowym podręcznikiem. Poza tym, podręcznik rozlatuje się po kilku miesiącach używania. Posiadany przeze mnie egzemplarz był dwukrotnie czytany i ledwie parokrotnie użyty na sesjach, a już wypadają z niego kartki. Jakby tego było mało, tabela na stronie trzydziestej drugiej nie została w pełni przetłumaczona na język polski. Wstyd! Sytuację ratuje tylko stosunkowo niska cena podręcznika - ISA życzy sobie za niego niespełna trzydziestu złotych.

W ogólnym rozrachunku „Księga i Krew” wypada miernie. Podręcznik ma kilka mocnych stron, jak na przykład część nowych prestiżówek i czarów. W wielu przypadkach pozostaje jednak pewien niedosyt, nie wszystko bowiem zostało opisane tak dokładnie, jak potencjalny odbiorca mógłby sobie tego życzyć. No i nie można zapomnieć o fatalnym wydaniu. W takiej, a nie innej sytuacji jestem zmuszony polecić „Księgę i Krew” jedynie najbardziej fanatycznym dedekowcom.

Ocena: 5/10

System: D&D ed.3.0
Tytuł: Księga i Krew
Tytuł oryginału: Tome and Blood
Autorzy: Bruce R. Cordell, Skip Williams
Wydawca: ISA
Tłumaczenie: Tomek Kreczmar
Ilość stron: 96
Rok wydania: 2004
ISBN: 83-88916-78-5
Cena: 29,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 24 lip 2017, 19:31 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka