Podręczniki

"Obrońcy Wiary"

tekst archiwalny - 6 stycznia 2008
Na „Obrońców Wiary” czekałem ze szczególnym wytęsknieniem. W chwili, gdy ISA zapowiedziała wydanie podręcznika, prowadziłem bohatera będącego kapłanem Ilmatera. Classbook dedykowany wyłącznie postaciom oddającym się bożej służbie, był tym, czego wówczas najbardziej potrzebowałem. Kiedy więc książka pojawiła się na półce poznańskiego Empiku, kupiłem ją bez chwili zastanowienia. Dziś, po dogłębnym zapoznaniu się z treścią, uznaję zakup za słuszny.

Zawartość „Obrońców Wiary” jest podobna, jak w przypadku pozostałych, wydanych do tej pory podręczników, opisujących klasy. Znalazło się miejsce na uświęcony ekwipunek, nowe klasy prestiżowe oraz zaklęcia objawień. Nie pominięto też kwestii związanych z indywidualnymi cechami kapłanów i paladynów. Ale po kolei...

++

Tradycyjnie podręcznik został otwarty krótkim, jednostronicowym wstępem, z którego dowiemy się, czego można spodziewać się na kolejnych kartkach. Ot, niezbędna formalność. Następna strona rozpoczyna pierwszy właściwy rozdział podręcznika – „Kapłani i Paladyni”. Jak łatwo się domyślić, ta część książki zajmuje się ogólnymi zagadnieniami związanymi z grą kapłanami i paladynami. Znajdują się tu propozycje co do sposobu wykorzystania tych klas podczas gry i sugestie dotyczące korzystania z ich specjalnych zdolności. Stosunkowo dokładnie opisano wierzchowce paladynów. Poświęcono również trochę miejsca na boskie interwencje oraz wskazówki odnośnie taktyki walki i sposobów postępowania poszczególnych klas.

Rozdział pierwszy kryje także nowe atuty. Jest ich mało, bo raptem czternaście, lecz niewielka ilość jest w pełni rekompensowana przez jakość. Atuty są bowiem odpowiednio wyważone i przemyślane, a przede wszystkim bardzo praktyczne. Pierwszą część podręcznika kończy nowy ekwipunek. Pojawiły się przede wszystkim przedmioty uświęcone, używane powszechnie przez rozmaitej maści kleryków. Nie zabrakło jednak ściśle określonych pancerzy, broni oraz bereł. Niestety opisano je niemal wyłącznie pod kątem mechaniki gry, spychając na dalszy plan historię przedmiotów i ich wartość fabularną.

Rozdział drugi pozwala przyjrzeć się kościołom i stowarzyszeniom powiązanym z kultem religijnym. Zawiera dużo informacji dotyczących sposobów przyłączenia się do konkretnych kościołów, jak i porad odnośnie kierowania własną świątynią. Poza tym mamy tu podział na charaktery poszczególnych organizacji. Każdemu z dziewięciu dedekowych charakterów przyporządkowane zostały cechy i sposoby działania kościołów o konkretnych poglądach. Miłym dodatkiem są przykładowe organizacje religijne. W większości przypadków nie są one na tyle porywające, by decydować się na grę ich członkami, jednak na ich podstawie łatwo nakreślić naprawdę interesujących BNów. Stanowi to doskonałe rozwiązanie dla Mistrzów Gry cierpiących na chwilowy zanik inwencji twórczej.

W classbooku nie mogło zabraknąć nowych klas prestiżowych. Autorzy poświęcili im cały trzeci rozdział. Zaproponowanych zostało czternaście typowo kapłańskich profesji. Jak to zazwyczaj bywa z prestiżówkami w tego typu podręcznikach, część nowych klas jest grywalna, inne natomiast znajdują zastosowanie nie tyle jako szablon dla postaci graczy, co patent na ciekawego BN-a dla Mistrza Gry. Tym niemniej są one odpowiednio wyważone i od strony technicznej trudno im cokolwiek zarzucić. Każdy paladyn i kapłan z pewnością znajdzie wśród nich coś dla siebie.

W dalszej kolejności przedstawiona została Magia Objawiona. W tej części podręcznika znalazło się ponad pięćdziesiąt nowych zaklęć kapłańskich. Rozdział ten to jeden z największych atutów „Obrońców Wiary”. Nowe czary są w większości przypadków nieźle przemyślane i praktyczne. Nie ma miejsca na zaklęcia naciągane bądź nieprzydatne.

Ostatnich kilka stron podręcznika stanowi króciutki dodatek poświęcony potwornym kapłanom. Na dobrą sprawę jest to po prostu zwięzły opis bóstw wyznawanych przez potworne rasy - dajmy na ten przykład troglodytów, gigantów czy beholderów. Niemniej jednak okazuje się bardzo przydatny, gdy zachodzi potrzeba pobieżnego zapoznania się z kultami wspomnianych ras.

Wydanie „Obrońców Wiary” wygląda identycznie, jak w przypadku poprzednich classbooków. Mamy więc liczący dziewięćdziesiąt sześć stron podręcznik w formacie A4 z piękną kolorową okładką, ale czarno-białym wnętrzem. Cena również nie uległa zmianie i wynosi dwadzieścia dziewięć złotych. Wnętrze książki pozostawia niewiele do życzenia - literówek jest jak na lekarstwo, a dobrego wrażenia dopełniają świetne szkice Dennisa Cramera.

Reasumując: „Obrońcy Wiary” to porządny classbook. Jestem pewien, że każdy gracz prowadzący kapłana lub paladyna znajdzie w nim coś odpowiedniego dla siebie. Jednocześnie podręcznik może stać się nieocenionym źródłem inspiracji dla Mistrza Gry pragnącego umieścić w kampanii motywy związane z kultem religijnym. Jeśli więc macie w portfelu zbędne trzydzieści złotych, a chcielibyście podrasować swojego bohatera, tudzież znaleźć porady odnośnie jego odgrywania - nie czekajcie dłużej i ruszajcie do sklepu po „Obrońców Wiary”.

Ocena: 7/10

System: D&D ed3.0
Tytuł: Obrońcy Wiary
Tytuł oryginału: Defenders of the Faith
Autorzy: Rich Redman, James Wyatt
Wydawca: ISA
Tłumaczenie: Tomasz Majkowski
Ilość stron: 96
Rok wydania: 2004
ISBN: 83-88916-94-7
Cena: 29,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 26 maja 2017, 23:30 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka