Podręczniki

Ekran Mistrza Podziemi

tekst archiwalny - 1 sierpnia 2007
Czy zdarzyło Wam się kiedyś podczas prowadzenia sesji RPG, że gracze zaglądali do Waszych notatek, czy to przypadkowo, czy nie? Czy zdarzyło się, że w trakcie gry musieliście szukać w podręcznikach specjalnych reguł dotyczących walki? Prawdopodobnie tak - trafia się to bowiem każdemu Mistrzowi Gry i nie muszę chyba mówić, jak bardzo zgubny wpływ ma to na rozgrywkę. Z pomocą przychodzi „Ekran Mistrza Podziemi”.

Opisywany dodatek nie jest typowym podręcznikiem do RPG. Na dobrą sprawę jest to tekturowa zasłonka, złożona z czterech połączonych ze sobą pionowo kartek formatu A4. W skład zafoliowanego produktu wchodzi jeszcze ośmiostronicowy zeszyt. Nie robi to imponującego wrażenia, ale w praktyce okazuje się całkiem przydatne.

++

Zacznę od zasłonki. Na początku wypadałoby powiedzieć, iż od czasu, kiedy zakupiłem „Ekran Mistrza Podziemi”, używam tej tekturki na każdej sesji. Doskonale zasłania ona kostki, dzięki czemu gracze nie widzą wyników rzutów wykonywanych przez prowadzącego. Na szczęście także i oni odnoszą pewne korzyści estetyczne wynikające z używania przeze mnie ekranu. Na zewnętrznej stronie tektury znajduje się bowiem klimatyczna ilustracja, utrzymana w konwencji systemu, a więc znajdują się tam magowie i wojownicy, toczący starcie z potworami w lochach. Wewnętrzna strona zasłonki wypełniona jest po brzegi różnego rodzaju tabelkami z najczęściej wykorzystywanymi zasadami gry. Znajdują się tu zatem informacje odnośnie Stopni Trudności testów poszczególnych umiejętności, podstawowych akcji w walce czy przykłady testów spornych. Ogólnie rzecz biorąc, tabele tu zamieszczone przydają się zwłaszcza podczas walk, choć nie tylko.

Zeszyt dołączony do zasłonki składa się, jak już wspomniałem, z ośmiu stron. Na pierwszej znajdują się puste tabele, mające pomóc prowadzącemu w rozplanowaniu walk. Trzeba przyznać twórcom, że byłoby to całkiem przydatne, gdyby nie brak rubryki z zadawanymi obrażeniami. Z kolei z rubryczki „Specjalne widzenie” śmiało można by zrobić miejsce na specjalne cechy, ataki lub zdolności danego przeciwnika czy bohatera. Strona druga i trzecia poświęcona jest tworzeniu miast. Stanowi to idealną pomoc dla Mistrza Gry, gdy trzeba na szybko wymyślić jakąś miejscowość, do której mają trafić gracze. Na stronie czwartej zawarto informacje na temat działania broni wybuchowej. Opisano to dość szczegółowo i jeśliby się uprzeć, to może się to okazać przydatne. W praktyce jednak nigdy z tej strony nie korzystałem. Kiedy moi gracze mają do czynienia z bronią lub czarem, zadającym obszarowe obrażenia, szybko kreuję sobie w myślach obszar objęty jego działaniem i „zarządzam” obrażeniami wedle swego uznania. Stara zasada mówi, że mechanika ma być jedynie narzędziem w ręku grających. Ma im pomagać, a nie ograniczać. Tak czy inaczej, na końcu piątej strony znajdują się kolejne dwie tabele - tym razem znacznie bardziej przydatne. Znajdują się tam losowe choroby i trucizny wraz ze Stopniami Trudności, zadawanymi obrażeniami i sposobem zainfekowania.

Strony szósta i siódma zawierają kolejne informacje. Tym razem ich przydatność nie ulega najmniejszym wątpliwościom. Umieszczono na nich bowiem statystyki dotyczące najczęściej używanych broni. Osobiście korzystam z tych tabeli bardzo często, a zwłaszcza, gdy Bohaterowie Graczy wpadają na pomysł, by odwiedzić kowala. Niestety w pierwszej tabeli popełniono drobny, edytorski błąd. Pominięto jedną z rubryk, przez co kolumna „Obrażenia” zawiera tak naprawdę ceny przedmiotów, natomiast kolumna „Krytyk” ilość normalnie zadawanych obrażeń itd. Szkoda, że wydawnictwo pozwoliło sobie na taką „wtopę”. I pytam: gdzie, u diabła, byli ludzie od korekty w momencie, gdy wydawano „EMP”?! Wcale nie oczekuję, że uzyskam odpowiedź. Tak czy inaczej, na ósmej i ostatniej stronie znajduje się plansza z kratkami 2,5cm x 2,5cm, która od czasu do czasu również okazuje się przydatna - zwłaszcza, gdy trzeba wyjaśnić nieścisłości powstające podczas walk.

Ostatecznie, „Ekran Mistrza Podziemi” to całkiem przydatny gadżet. Na dobrą sprawę każdy Mistrz Gry może samodzielnie przygotować podobną pomoc. Tylko po co, skoro dodatek ten jest naprawdę niedrogi, a przy tym bardzo praktyczny. Przynajmniej w moim wypadku, gdyż, jak już wspomniałem, używam go na każdej sesji (zamiennie z Ekranem Forgotten Realms, ale o nim napiszę przy innej okazji). Osobiście polecam go wszystkim Mistrzom Gry prowadzącym „Dungeons & Dragons”.

Wydawnictwo ISA

Ocena: 7+/10

Tytuł: Ekran Mistrza Podziemi
Tytuł oryginału: Dungeon Master's Screen
Autorzy: Dale Donovan, Kim Mohan
Tłumaczenie: Marcin Kowalczyk
Rok wydania: 2003
Ilość stron: 4 (zasłonka) + 8 (zeszyt)
ISBN: 83-88916-48-3
Cena: 12,00zł
KOMENTARZE (2) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Dalien 18 sie 2007, 12:56
Ekran mistrza owszem jest bardzo przydatny jednak ja chyba nigdy go nie użyję. Jest po prostu zbyt wysoki co mnie strasznie irytuje. Gdyby był o połowę niższy...
Jassmina 15 sie 2007, 08:12
Recenzja ekranu to nie dodatek do RPG :D Ale wybaczam :P

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 24 lip 2017, 19:29 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka