Podręczniki

"Bastion Straconych Dusz" - Wrze krew pradawnych wojowników

tekst archiwalny - 28 lutego 2007
„Bastion Straconych Dusz” to ósmy i ostatni oficjalny moduł do trzeciej edycji systemu „Dungeons & Dragons”. Do tej pory przygody wydawane przez ISĘ były bardzo nierówne - od dennego „Serca Wieży Nocnego Kła”, aż po solidny „Stojący Kamień”. Na szczęście ostatni ze scenariuszy spod znaku Wizardsów stanowi porządne uwieńczenie cyklu.

++

Fabuła przedstawia się dość interesująco. Książę demonów, Demogorgon, posiada dwie różne osobowości. Jedna z nich, Aameul, próbuje uwolnić się od drugiej, zwanej Hethradiah. Obie nie mogą się nawzajem kontrolować. Zniszczenie którejkolwiek z osobowości skończyłoby się śmiercią ich obu. Ta wewnętrzna walka jest tragiczna w skutkach dla mieszkańców multiwersum - z pewnych powodów rodzące się dzieci cierpią na chorobę, która przejawia się sennością, ospałością i małą żywotnością. Zadaniem BG jest wyeliminowanie tego problemu.

Ostatnia z oficjalnych przygód nie jest, ku mojemu zadowoleniu, dungeon crawlem. Jej autor oszczędził nam biegania po podziemnych korytarzach i tłuczenia coraz to kolejnych wrogów. Dzieło Cordella powstało zapewne z myślą o tych, którzy szukają w „D&D” przyjemnej, choć wymagającej myślenia rozrywki, a nie bezsensownej rzeźni. Schemat, według którego toczyły się na przykład „Bezsłoneczna Cytadela” czy „Kuźnia Gniewu”, gdzie gracze po uzupełnieniu zapasów schodzili do lochów i pozostawali w nich aż do zakończenia scenariusza, nie został użyty w „Bastionie Straconych Dusz”. Moduł ten zakłada, że Bohaterowie Graczy, w celu pomyślnego ukończenia misji, odwiedzą wiele różnych miejsc, w tym obce plany egzystencji.

Najnowsza przygoda zawiera wszystkie te elementy, których brakowało w poprzednich scenariuszach. Mimo iż momentami można w niej dostrzec podobny infantylizm, jaki cechował poprzednie moduły, to nie jest to tak bardzo uciążliwe, jak do tej pory. W „Bastionie Straconych Dusz” bohaterom nie przyjdzie stoczyć losowych, bezsensownych walk, stanowiących przerwy między pojedynkami z tzw. „bossami”. Gołym okiem widać, iż przygoda ta powstała jako scenariusz gry fabularnej, a nie komputerowej gry h'n's. Chwała autorowi za odejście od ogólnie przyjętych dedekowych standardów.

Podobnie jak poprzednie oficjalne moduły, „Bastion Straconych Dusz” wprowadza do systemu kilka innowacji. I tak mamy dwa nowe zaklęcia, dziewięć przedmiotów oraz trzy potwory. Moją uwagę przykuł zwłaszcza kryształowy krzykacz, magiczna bestia, którą szczułem moich graczy na kilku późniejszych, niezwiązanych z opisywaną przeze mnie przygodą sesjach.

Wydanie ostatniego oficjalnego scenariusza nie odbiega w niczym od poprzednich - standardowe czcionka, układ graficzny, kolorystyka oraz rozkład stron. Tradycyjnie na wewnętrznych stronach okładki umieszczono mapy miejsc, które BG będą musieli odwiedzić podczas gry. Cała przygoda mieści się na czterdziestu ośmiu stronach i kosztuje siedemnaście złotych.

Podsumowując: „Bastion Straconych Dusz” stanowi solidne uwieńczenie oficjalnych dedekowych modułów. Nie jest to scenariusz idealny, ale z pewnością znacznie lepszy od większości wydanych do tej pory Wizardowych przygód. Myślę, że oceną najwierniej odzwierciedlającą mój stosunek do niego, będzie siódemka. Czy zatem warto się w „Bastion Straconych Dusz” zaopatrzyć? Zdecydujcie sami - w każdym bądź razie ja nie żałowałem.

Wydawnictwo ISA

Ocena: 7/10

Tytuł: Bastion Straconych Dusz
Tytuł oryginału: Bastion of Broken Souls
Autor: Bruce R. Cordell
Tłumaczenie: Wiktor Jaranowski
Korekta: Aleksandra Gietka-Ostrowska
Ilość stron: 48
ISBN: 83-88916-71-8
Cena: 17,00zł
KOMENTARZE (1) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Kristof Dernhest Eidenfel 28 lut 2007, 21:55
Zręcznie napisana, bez błędów. Rozwala tylko imię "Demogorgon" oraz nazwa "Kryształowy Krzykacz"... ale to już taki lokalny, DeDekowy folklor :)

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 25 lis 2017, 06:55 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka