Podręczniki

"Władcy Dziczy"

tekst archiwalny - 2 sierpnia 2006
„Władcy Dziczy” to już piąty i ostatni podręcznik opisujący klasy dostępne w „Dungeons & Dragons”. Dotąd ISA uraczyła nas czterema innymi: „Pieśń i Cisza”, „Księga i Krew”, „Miecz i Pięść” oraz „Obrońcy Wiary”. Trzymały one różne poziomy, a innowacje, które były w nich wprowadzane, czasem okazywały się bardzo przydatne, czasem zaś zupełnie bezużyteczne.

++

Już na wstępie mogę zatem powiedzieć, że na tle pozostałych czterech podręczników, „Władcy Dziczy” prezentują się naprawdę dobrze i w moim osobistym rankingu plasują się na 2 miejscu za „Księgą i Krwią”. Pierwsza zasadnicza różnica w stosunku do pozostałych książek to ta, że tym razem podręcznik opisuje nie dwie różne klasy, jak to było dotychczas, a trzy - barbarzyńcę, druida oraz tropiciela.

Na pierwszych kartkach suplementu autorzy serwują nam ogólny wgląd na wszystkie trzy klasy. Opisane jest między innymi, jaką rasę najlepiej wybrać dla danej klasy, a także jakie stosunki łączą przedstawicieli klas przedstawionych w podręczniku z klasami pozostałymi.

W następnym rozdziale mamy czterdzieści jeden nowych atutów. Nowinką jest wprowadzenie nowego typu atutu - „Atutu kształtów”. Nietrudno się domyślić, że zostały one stworzone z myślą o druidach. Co jednak się tyczy samych atutów, to są one naprawdę bardzo dobre i w większości przypadków przydatne. Autorzy oddali w nasze ręce sporo sztuczek związanych z trafieniami krytycznymi, ale jest też np. Wielokrotny Atak, Szybsze leczenie, lub Zwrot przez Skrzydło.

Trzeci rozdział opisuje nowe przedmioty przeznaczone dla druidów, barbarzyńców oraz tropicieli. Wśród nich znajduje się siedem nowych broni egzotycznych w tym dmuchawka i ankus. Jest kilka średnio ciekawych przedmiotów magicznych oraz obszerny spis zasad dotyczących tworzenia naparów.

Rozdział czwarty został w całości poświęcony zwierzęcym towarzyszom, jakich może sobie zjednać druid. Przedstawiono w nim, rzecz jasna, kilka nowych rodzajów zwierzęcych towarzyszy. Autorzy napisali też, jak wygląda porzucanie zwierzęcia oraz opieka nad nim.

Dalej możemy zapoznać się z nowymi klasami prestiżowymi. W dużym stopniu dzięki nim gracze decydują się na kupno classbooków. Klas jest czternaście. W większości przypadków są dobrze zaprojektowane, a ogólny wygląd nie pozostawia wiele do życzenia. Mamy więc m.in. gardzącego magią, cyklon, obłaskawiacza bestii, geomantę oraz królową dziczy.

W ostatnim rozdziale zamieszczono nowe zaklęcia druidów i tropicieli. Na pewno nie można narzekać na ich ilość - jest ich dobre kilkadziesiąt. Jakości czarów oraz ich przydatności nie można nic zarzucić. Jednemu zaklęcie się przyda, drugiemu nie - a zamieszczone w podręczniku czary, są w niektórych przypadkach dość nietypowe, choć często przydatne w niespodziewanych sytuacjach. Np.: nigdy nie wiadomo, kiedy będzie trzeba przeprawić się przez morze podczas sztormu, ale zawsze warto mieć w zanadrzu „Unoszącą Falę”.

Podsumowując: „Władcy Dziczy” to dość dobry classbook, kończący serię w dobrym stylu. Pozostaje teraz czekać na księgi dotyczące potworów oraz krain geograficznych i ras. Tymczasem graczom prowadzącym druidów naprawdę radzę zajrzeć do najbliższego Empiku, bo to im najbardziej podręcznik się przyda. Tropiciele i barbarzyńcy również znajdą wiele dla siebie, jednak mniej niż gracze odgrywający druidzkie postacie.

Ocena: 7/10

Tytuł: Władcy Dziczy
Tytuł oryginału: Masters of the Wild
Autorzy: David Eckelberry i Mike Selinker
Tłumaczenie: Tomasz Majkowski
Korekta merytoryczna: Tomek Kreczmar
Rok wydania: grudzień 2004
Ilość stron: 96
ISBN: 83-7418-001-3
Cena: 29,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 26 maja 2017, 23:29 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka