Podręczniki

"Magia Faerunu"

tekst archiwalny - 2 sierpnia 2006
„Magia Faerunu” to trzeci, po „Potworach Faerunu” oraz „Wyznaniach i Panteonach”, podręcznik do trzeciej edycji „Dungeons & Dragons”, opisujący realia panujące w świecie Zapomnianych Krain. Jego premiera nie była jakoś szczególnie odkładana, co jest rzadko spotykane w przypadku wydawnictwa ISA.

++

Kiedy miałem już „Magię Faerunu” w ręku, pierwszą rzeczą, jaka rzuciła mi się w oczy, była miękka okładka podręcznika. Książka liczy 192 strony i byłem przekonany, że zostanie wydana na twardo - ale myliłem się. Mimo to jakość papieru i layout stron jest porównywalny z pozostałymi podręcznikami do Forgotten Realms, wydanymi w Polsce.

Na pierwszej kartce podręcznika spotkamy się z ciekawym wstępem, napisanym przez Khelbena „Czarnokija” Arunsuna, najpopularniejszego i najpotężniejszego maga Faerunu, jeśli nie brać pod uwagę Elminstera.

Pierwszy rozdział podręcznika zwie się „Zrozumienie magii”. Opisano w nim sposób powstania magii, najważniejsze wydarzenia w historii Faerunu, które miały wpływ na jej działanie, pokrótce scharakteryzowano Splot oraz obszary martwej i dzikiej magii. W kolejnym rozdziale autorzy rozmienili się na drobne i opisali osobno każdą odmianę magii w Faerunie. I tak, mamy tu okazję poczytać np. o magii żywiołów, wysokiej magii elfów czy o magicznym ogniu.

Trzeci rozdział skupia się na postaciach żyjących w Faerunie i używających magii. Znajduje się w nim jedynie dziewięć atutów, jednak jedenaście nowych, magicznych klas prestiżowych w pełni to rekompensuje. Nazwy prestiżówek są czasem dziwnie przetłumaczone (np. Panujący Nad Magicznym Ogniem), ale jeśli chodzi o ich jakość, nie można im nic zarzucić. Moją szczególną uwagę przykuł zabójca magów.

Kolejny rozdział nosi tytuł „Miejsca mocy”. Jak nietrudno się domyślić, opisano w nim między innymi magiczne lokacje. Od teraz targ magii, na jakim w „Krainach Magii” pojawił się Elminster, nie będzie już dla nikogo tajemnicą.

Następnym rozdziałem są czary, czyli to, co w podręczniku najważniejsze. Nowych zaklęć jest ponad dwieście, a wypadki, kiedy wydaje się, że dany czar został stworzony „na siłę”, zdarzają się niezwykle rzadko. Właśnie ogólne porównanie ilości czarów do ich jakości to dodatkowe półtora oczka w ocenie. Na dodatkową pochwałę zasługuje fakt, że działanie niektórych zaklęć zostało zilustrowane - co jak co, ale z czymś takim, to jeszcze nie miałem do czynienia w żadnym podręczniku.

Ostatni rozdział przedstawia dwieście zupełnie nowych przedmiotów magicznych. Stosunek ich ilości do jakości wypada podobnie, jak w przypadku czarów.

Podsumowując: „Magia Faerunu” to podręcznik bliski ideałowi. Łączy w sobie wszystkie potrzebne cechy - dużą przydatność, doskonałą zawartość merytoryczną oraz całkiem niezłą jakość wydania. Dlatego też ocena jest taka, a nie inna.


Ocena: 9+/10

Tytuł: Magia Faerunu
Tytuł oryginału: Magic of Faerun
Autor: Sean K. Reynolds, Duane Maxwell, Angel McCoy
Tłumaczenie: Marcin Kowalczyk
Korekta merytoryczna: Tomek Kreczmar
Rok wydania: 2005
Ilość stron: 192
ISBN: 83-7418-040-4
Cena: 59,00zł
KOMENTARZE (1) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
~Wielebny 30 paź 2007, 01:21
Taak. Czary zyskują nową jakość. Wielbiciele druidów wreszcie znajdą tam kilka ciekawych czarów, podobnie jak tropicieli. Nie twierdzę oczywiście, że reszta kuleje!
Oprawa graficzna miła dla oka. Efekty czarów są nie tylko innowacją, ale też pięknie pokazaną innowacją. A to się chwali.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 24 lip 2017, 19:31 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka