Podręczniki

"Stojący Kamień" - W lesie czai się zło...

tekst archiwalny - 2 sierpnia 2006
„Stojący Kamień” to już czwarty wydany przez ISĘ oficjalny scenariusz do trzeciej edycji systemu „Dungeons & Dragons”. Jeszcze przed zakupem nasłuchałem się na jego temat wielu pochlebnych opinii. Chwalono go przede wszystkim za brak schematyczności, który był zmorą poprzednich modułów. Dziś, kiedy już się z nim zapoznałem, mogę rzec, iż wszelkie te opinie były prawdziwe. „Stojący Kamień” to najlepsza z wydanych dotąd oficjalnych przygód.

++

Bohaterowie Graczy przybywają do niewielkiej ludzkiej społeczności położonej w samym środku ogromnej kniei. Wkrótce dowiadują się o czarnym jeźdźcu, który co jakiś czas nawiedza osadę i atakuje jej mieszkańców. Okaże się, że sprawa ta jest ściśle powiązana z okrutnymi, mieszkającymi w lesie elfami, próbującymi zagłodzić ludność zamieszkałą w Ossington. Przez długi czas BG nie zdają sobie sprawy, że tak naprawdę są oszukiwani przez swoich pracodawców.

Zasadnicza różnica, która dzieli „Stojący Kamień” od poprzednich oficjalnych modułów, polega na tym, że najnowsza z wydanych przygód skupia się przede wszystkim na opisywaniu przeżyć graczy oraz npc-ów, ich poprawnym odgrywaniu oraz poprawnym opowiadaniu przedstawionej tu historii. Wszelkiego rodzaju tabelki, statystyki, taktyki walk oraz drobnostki związane z mechaniką gry, odchodzą tu na dalszy plan. I to, według mnie, bardzo dobre posunięcie. Znalazłem tu mniej opisów pułapek, mniej walk, a więcej opowiadania i budowania specyficznego klimatu. Gracze zajmują się odkrywaniem coraz to następny tajemnic, jakie kryje przed nimi fabuła scenariusza, a nie wybijaniem hord potworów w nadziei na możliwie szybkie awansowanie i podrasowanie cyferek na karcie postaci.

Skoro już jesteśmy przy awansowaniu... w poprzednim scenariuszu zastosowano całkiem ciekawy zabieg, podzielono przygodę na dwie części, a każda z nich miała zostać rozegrana w ciągu jednej sesji. Autor „Stojącego Kamienia” niestety zrezygnował z podobnych ułatwień i nie podzielił swojego dzieła na jakieś większe epizody. Cała przygoda mieści się w czternastu dość obszernych scenach. Mniej więcej w połowie modułu postacie graczy awansują na poziom ósmy, a jeśli dobrze pójdzie, pod koniec mogą nawet osiągnąć poziom dziewiąty.

Jakość wydania przygody nie różni się zbytnio od poprzednich zeszytów. Po raz kolejny mamy kolorową okładkę (tym razem z bardzo ładną ilustracją) i 32 czarno-białe strony wewnątrz. Literówek i błędów merytorycznych jest niewiele. „Stojący Kamień” kosztuje piętnaście złotych. Czy to dużo, czy mało, należy ocenić samemu. Równie dobrze scenariusz ten mógł kosztować parę złotych mniej, tak jak np. „Bezsłoneczna Cytadela” czy „Kuźnia Gniewu”. Z drugiej strony, cena wcale nie jest niebotyczna.

Reasumując: „Stojący Kamień” to bardzo dobry scenariusz. Niewątpliwie najlepszy ze wszystkich dotąd wydanych. Polecam go wszystkim Mistrzom Podziemi, którzy cenią sobie odpowiedni nastrój oraz dobrze opowiedzianą historię. Z pewnością nie będą zawiedzeni.

Ocena: 8+/10

Tytuł: Stojący Kamień
Tytuł oryginału: Standing Stone
Autor: John D. Rateliff
Tłumaczenie: Wiktor Jaranowski
Korekta: Aleksandra Gietka-Ostrowska
Ilość stron: 32
ISBN: 83-88916-44-0
Cena: 15,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 24 lip 2017, 19:30 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka