Podręczniki

„Hero Builder's Guidebook”

Kreowanie własnej postaci to jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających rzeczy, z jaką przychodzi zetknąć się graczom planującym rozpoczęcie przygody z grami fabularnymi. Stworzenie oryginalnego bohatera, który nie byłby jedynie kolejnym archetypicznym tworem, jest nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla początkujących. Z pomocą przychodzi im jednak „Hero Builder's Guidebook” - podręcznik stanowiący kompendium wiedzy i wskazówek dotyczących tego zagadnienia.

„Hero Builder's Guidebook” nie jest zbyt obszerny. Mieści się zaledwie na sześćdziesięciu czterech stronach, a jego treść podzielona jest na siedem niezbyt obszernych rozdziałów. Książkę, jak zawsze w przypadku dodatków do trzeciej edycji „Dungeons & Dragons”, otwiera krótkie wprowadzenie, w którym autorzy przedstawiają zawartość podręcznika, oraz wskazówki dotyczące tego, jak należy z niego korzystać. Następna strona rozpoczyna jednak pierwszy czysto merytoryczny rozdział, poświęcony losowaniu atrybutów postaci.

Obrazek



Jak wiadomo, atrybuty bohatera to najważniejsze parametry, determinujące jego cechy i zdolności, a losowanie punktów i ich dalszy przydział może mieć znaczny wpływ na przebieg gry. W tej części książki, mieszczącej się na zaledwie kilku kartkach, autorzy przypomnieli zasady rządzące określaniem atrybutów, jak również zawarli szereg podstawowych wskazówek przed przejściem do kolejnego etapu tworzenie bohatera - miedzy innymi przestrzegając graczy przed kreowaniem postaci przypominających ich samych oraz radząc, co należy zrobić, by wystrzegać się podobnych błędów. Dla osób mających większe doświadczenie z grami fabularnymi są to rzeczy zupełnie oczywiste, za to mogą okazać się bardzo przydatne dla początkujących.

Blisko połowę książki zajmuje rozdział poświęcony wybieraniu rasy oraz klasy tworzonej postaci. Wynika to z faktu, iż twórcy postanowili przyjrzeć się z osobna każdej możliwej kombinacji standardowych ras i profesji. Niezależnie od tego, czy wybierzemy całkiem typowe połączenie, jak elf tropiciel bądź krasnolud wojownik, czy tak egzotyczne jak choćby niziołek paladyn lub półork druid, autorzy każdej opcji poświęcili w podręczniku przynajmniej kilkanaście zdań, a także zamieścili szereg porad dotyczących prowadzenia danej postaci. Każdą z kombinacji określono także pod kątem korzyści i kar wynikających z mechaniki gry, wyszczególniono również umiejętności, które najlepiej jest rozwijać w przypadku danego wariantu. Dla osób rozpoczynających swoją przygodę z „D&D”, mających jeszcze niewielkie pojęcie o realiach świata gry, rozdział ten ma szczególnie dużą wartość merytoryczną. Z kolei archetypy postaci, zaproponowane pod każdą z przedstawionych w podręczniku kombinacji rasy i profesji, mogą być nie tylko cenne dla graczy, ale i dla Mistrzów Podziemi, którym z powodzeniem posłużą za inspirację do tworzenia ciekawych bohaterów niezależnych.

Obrazek



Po wyborze rasy i klasy, gracz będzie musiał stanąć przed zadaniem wykreowania historii swojego bohatera. Poświęcony temu rozdział jest stosunkowo obszerny, jednak znaczną część kartek zajmują różnego rodzaju tabelki, stworzone z myślą o tych, którzy poszczególne elementy przeszłości postaci zdecydują się powierzyć kostkom. Niemniej, autorzy zaznaczają, że przygotowane przez nich warianty stanowić mają jedynie pomóc w pisaniu historii bohatera, która powinna narodzić się w głowie gracza. Niezależnie od tego, czy grający postawi na własną wyobraźnię, czy też w znacznej części podporządkuje się wyrokom kości do gry, zaprezentowane przez autorów tabele z opcjami poszczególnych elementów historii, mogą okazać się przydatne nawet dla tych pierwszych - głównie z racji tego, że w każdej z nich (a jest ich 25) poruszono kwestie, których przy tworzeniu wiarygodnego, wielowarstwowego bohatera, nie powinno się pomijać.

Kolejne kartki poświęcone są wyborowi charakteru postaci. Autorzy zamieścili na nich kwestionariusz pełen pytań z różnych dziedzin, na który gracz powinien odpowiedzieć tak, jak zdecydowałby jego bohater. Pomysł należy uznać za interesujący, choć również przeznaczony raczej dla początkujących, zaczynających dopiero przygodę z „D&D” - trudno bowiem, by gracze z większym doświadczeniem uzależniali charakter swojej postaci od odpowiedzi w tego typu zbiorze pytań.

Ostatni większy rozdział poświęcono planowaniu przyszłości bohatera. Porad i wskazówek jest w nim jednak jak na lekarstwo. Autorzy planowanie pozostawili graczowi, zaś na kartach tej części książki umieścili jedynie dziesięć przykładowych szablonów postaci, a wśród nich chociażby wszechstronny łucznik, nekromanta, mistrz gadżetów czy mag naukowiec/czarotwórca. Do każdego z nich dodano informacje dotyczące preferowanej klasy, atutów, używanych przedmiotów i umiejętności. Autorzy nie silili się jednak na oryginalność - podane przez nich szablony są zupełnie standardowe i bardziej doświadczeni gracze nie znajdą wśród nich niczego interesującego.

Obrazek



Na końcu podręcznika znajduje się kilkustronicowy dodatek poświęcony imionom postaci, który może się okazać przydatny nie tylko dla graczy, ale i dla Mistrzów Podziemi. Poza zrozumiałymi ostrzeżeniami przed wybieraniem imion inspirowanych bohaterami literatury fantasy, tudzież nazywania swoich postaci w sposób komiczny, znalazła się tu lista przykładowych imion. Podzielono je ze względu na rasy, a dla każdej z nich zamieszczono kilkadziesiąt przykładów. W przypadku braku pomysłu na imię bohatera, dodatek do „Hero Builder's Guidebook” okazuje się bardzo przydatny.

Do wydania podręcznika trudno mieć większe zastrzeżenia. Ilustracje Dennisa Cramera prezentują się przyzwoicie, błędów edytorskich książka nie zawiera, a oprawa, z racji niewielkiej obszerności podręcznika, jest miękka. W Stanach Zjednoczonych za „Hero Builder's Guidebook” życzą sobie niespełna piętnastu dolarów, tymczasem w Polsce można mówić o dużym szczęściu, jeśli znajdzie się go w cenie niższej niż sześćdziesiąt złotych, nie wspominając już o samej dostępności podręcznika.

„Hero Builder's Guidebook” to podręcznik, który okaże się przydatny zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z system „D&D”. Ci, którzy mają za sobą pewne doświadczenie z „Lochami i Smokami”, znajdą w nim niewiele przydatnego materiału. Poza początkującymi graczami, książką tą mogą się jednak zainteresować Mistrzowie Podziemi, gdyż niektóre z zamieszczonych w niej tabel i narzędzi, okazują się pomocne nie tylko przy tworzeniu postaci graczy, ale i kreowaniu interesujących bohaterów niezależnych.

Ocena: 6/10
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 23 wrz 2017, 06:26 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka